Нещасний випадок на виробництві внаслідок незадовільного стану здоров’я: практика розслідування



13th July, 2018

     Не завжди нещасний випадок, що стався на підприємстві, вважається пов’язаним з виробництвом. Причиною нещасного випадку може стати незадовільний стан здоров’я працівника, навіть якщо цей випадок стався під час виконання трудових обов’язків. Так, на одному з підприємств працівникові стало зле, він знепритомнів, впав та отримав закриту черепно-мозкову травму.

   Відповідно до пункту 7 Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою КМУ від 30.11.2011 № 1232 (далі — Порядок № 1232), нещасні випадки під час виконання трудових обов’язків, які призвели до втрати працівником працездатності на один робочий день чи більше, а також настання смерті працівника під час виконання ним трудових (посадових) обов’язків, підлягають розслідуванню.

   Підприємство N здійснює відвантаження і доставку товару заявникам власними вантажними автомобілями. За заявками відділ логістики формує маршрути доставки товару і визначає тип автомобіля. Вантажники складу комплектують товар і завантажують його у транспортний засіб. Під час завантаження присутній експедитор, який приймає товар згідно з товарно-транспортними накладними. До обов’язків водія вантажного автомобіля, зокрема, належить безпечна доставка товару за маршрутним листом. По прибутті до пункту призначення експедитор вивантажує замовнику заявлений асортимент товару у відповідній кількості та здає його приймальнику згідно з товарно-транспортними накладними. Після документального оформлення доставки товару експедитор з водієм продовжують розвозити товар за маршрутним листом та по закінченні доставки повертаються на базу і передають у відділ логістики всю оформлену документацію. У разі неможливості доставки товару заявнику (з різних причин), експедитор по телефону узгоджує свої подальші дії з фахівцем відділу логістики і керується його вказівками.

    Нещасний випадок стався на рампі підприємства R. Режим роботи підприємства: торговельний зал та допоміжні служби — з 07:00 до 22:00, служба безпеки та виробництво — цілодобово за графіком.

     Кількість товару, що був доставлений з підприємства N до підприємства R, складала 32 ящики. Максимальна вага одного ящика — 15 кг. Товар розвантажили на перевантажний міст рампи підприємства R на два піддони. Максимальна відстань від краю машини до піддонів — 2 м.

    Рампа для розвантаження товарів, на якій стався нещасний випадок, знаходиться на торці лівої частини будівлі. Її ширина на дільниці, де стався випадок, — 3,2 м, довжина — 5,25 м. Рампа має бетонне покриття, окантоване кутовим профілем 75 × 75 мм, та обладнана перевантажним містком з протиковзовим перфорованим металевим покриттям. Висота рампи складає 0,75 м. Покриття рампи та перевантажного містка рівне, без пошкоджень та вибоїн, щілини між ними відсутні. Рампа захищена зверху суцільним козирком, виконаним з профнастилу. Рампа обладнана камерою відеоспостереження. Освітлення природне та штучне.

    Погода на час події була хмарна, без опадів, вітер слабкий, західний, 2 м/с, температура повітря +18 °С, атмосферний тиск 753 мм. рт. ст., стабільний, протягом дня не змінювався.

    Так, працівник Д., який працює експедитором на підприємстві N, під час виконання трудових обов’язків отримав черепно-мозкову травму.

    Після цього нещасного випадку згідно з вимогами Порядку № 1232 керівник підприємства утворив комісію з розслідування нещасного випадку. До складу комісії увійшли: начальник відділу охорони праці підприємства R (голова комісії), начальник служби охорони праці підприємства N, представник Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за місцезнаходженням підприємства (далі — Фонд), уповноважена най-маними працівниками особа з питань охорони праці підприємства R.

    Члени комісії зустрілися з потерпілим з метою роз’яснення його прав у зв’язку з настанням нещасного випадку відповідно до законодавства.

Обставини нещасного випадку, встановлені комісією з розслідування

   24.09.2014 о 08:00 експедитор Д. бази підприємства N приступив до виконання своїх обов’язків згідно з посадовою інструкцією експедитора та режимом роботи підприємства. Експедитор Д. отримав від фахівця відділу логістики необхідну для роботи інформацію, ознайомився з маршрутним листом та товарно-супровідними документами на вантаж. Він прийняв товар зі складу згідно із цими документами, перевірив кількість продукції та цілісність упаковки, підписав необхідні документи.

   О 09:00 експедитор Д. виїхав з території бази підприємства N на маршрут на автомобілі ГАЗ з водієм Л. Відповідно до маршрутного листа товар необхідно було доставити до двох пунктів: перший — підприємство R, другий — підприємство S. О 09:30 автомобіль прибув до підприємства R та став у чергу на розвантаження. Водій Л. був відсутній під час розвантаження, оскільки пішов до торговельного центру.

   З пояснень потерпілого (експедитор Д.) та матеріалів відеоспостереження встановлено, що о 09:54 експедитор Д. поставив автомобіль у спеціально призначене місце і приступив до розвантаження з автомобіля на рампу товару для підприємства R. Після розвантаження він підійшов до приймальника товару П. підприємства R з проханням прийняти товар.

   З пояснень приймальника товару П. та матеріалів відеоспостереження встановлено, що о 10:20 експедитор Д. стояв на рампі на перевантажному містку на відстані 2 м від краю рампи біля товару, який здавав приймальнику товару П. Раптово експедитор Д. закрив очі та закинув голову назад, потім захитався, зробив декілька кроків назад, знепритомнів, спіткнувся і впав з рампи, вдарившись головою об асфальт.

   Робітники, які були поруч, повідомили охорону підприємства R про подію, що сталася. Інспектор охорони К. підприємства R негайно викликав швидку медичну допомогу.

   О 10:36 приїхала швидка медична допомога. Лікарі надали потерпілому Д. першу невідкладну допомогу та його було госпіталізовано до лікарні. Згідно з картою виїзду швидкої медичної допомоги Центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, попередній діагноз: «Стан після судоми, закрита черепно-мозкова травма, струс мозку. Забій м’яких тканин голови праворуч. Параорбітальна гематома праворуч».

   Потерпілий Д. про події, що сталися після розвантаження товару, нічого не пам’ятає. Свідком нещасного випадку був приймальник товару П. підприємства R.

  Наслідком нещасного випадку є важка закрита черепно-мозкова травма, забій головного мозку з вогнищами геморагії у правій скроневій та тім’яній долях, субарохноїдальний крововилив, лінійний перелом правої скроневої та тім’яної кісток, перелом кісток носу.

  Згідно з Класифікатором розподілу травм за ступенем тяжкості, затвердженим наказом МОЗ України від 04.07.2007 № 370, така травма належить до важкої. Потерпілий не перебував у стані алкогольного сп’яніння.

   На момент проведення розслідування потерпілий лікувався у стаціонарі.

Висновки комісії з розслідування нещасного випадку

   За результатами розслідування комісією було встановлено, що причиною нещасного випадку стали психофізіологічні причини, а саме: незадовільний стан здоров’я потерпілого. Комісія дійшла такого висновку, розглянувши надані матеріали, оглянувши місце пригоди, пояснення потерпілого, свідків, висновки медичних закладів, матеріали відеоспостереження. Комісія не виявила будь-якого шкідливого або небезпечного фактору, який міг би стати причиною погіршення стану здоров’я експедитора Д.

    Комісія також не виявила осіб з боку підприємства N та підприємства R, дії або бездіяльність яких призвели до нещасного випадку.

    Вивчивши обставини та причини нещасного випадку з експедитором Д. підприємства N, комісія встановила: нещасний випадок з експедитором Д. вважати таким, що не пов’язаний з виробництвом. За результатами розслідування оформлено акт за формою Н-5.

Заходи щодо усунення причин настання подібного нещасного випадку

    З метою усунення причин настання нещасного випадку та попередження на підприємстві по дібних нещасних випадків комісією було запропоновано:

- причини та обставини нещасного випадку довести до відома всіх працівників підприємства Nта підприємства R;

- провести позаплановий інструктаж з питань охорони праці з працівниками структурних підрозділах підприємства N.

Страхові виплати внаслідок нещасного випадку

  Враховуючи те, що за результатами розслідування комісія не пов’язала нещасний випадок з виробництвом та акт за формою Н-1 не було оформлено, потерпілий не має права на страхові виплати від Фонду.


Джерело: ​https://esop.mcfr.ua/article.aspx?aid=504582