Система управління охороною праці (СУОП) має функціонувати на усіх підприємствах незалежно від кількості працівників, а також у фізичних осіб, які використовують найману працю.
Звичайно, СУОП на малому підприємстві значно простіша, ніж на великому. Однак у будь-якому разі ефективність системи залежить від участі в її функціонуванні роботодавця та всіх працівників.
Упроваджувати СУОП на підприємстві та сприяти вдосконаленню діяльності у цьому напрямі кожного структурного підрозділу і кожного працівника має служба охорони праці (СОП). На це вказує пункт 2.1 Типового положення про службу охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 15.11.2004 № 255 (Н0 ё ПАОП 0.00‑4.35‑04).
ПРИМІТКА: Якщо на малому підприємстві функції СОП виконує особа за сумісництвом, саме вона розробляє та впроваджує СУОП.
Реалізація та підтримка системи менеджменту охорони здоров’я і безпеки праці та здатність досягати очікуваних результатів залежать від таких чинників:
- особиста участь та підзвітність вищого керівництва перед колективом;
- формування та заохочення вищим керівництвом корпоративної культури, що забезпечує підтримку СУОП;
- участь працівників та консультації з ними;
- виділення необхідних ресурсів;
- об’єктивне виявлення небезпек та їх усунення;
- постійна оцінка та моніторинг показників системи менеджменту охорони здоров’я і безпеки праці;
- дотримання нормативно-правових актів з охорони праці всіма працівниками.
Підстава — міжнародний стандарт ISO 45001:2018 «Системи управління професійною безпекою та здоров’ям. Вимоги та настанови до застосування».
Які нормативні документи з охорони праці необхідно розробити на підприємстві, ми писали у попередній статті. Це, зокрема, Положення про службу охорони праці підприємства; Положення про діяльність уповноважених найманими працівниками осіб з питань охорони праці; Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці; інструкції з охорони праці.